Kwaliteitsbeleid
Verantwoorde en veilige zorg
Voor Ons Zorgbureau is kwaliteitsbeleid essentieel om betrouwbare zorg te bieden, vertrouwen op te bouwen bij cliënten en professionals, en de gezamenlijke ambitie waar te maken: elke dag goede zorg leveren.
Op basis van de visie, missie en context van de organisatie is het kwaliteitsbeleid bepaald. Het (kwaliteits)beleid van de organisatie is gericht op het leveren van verantwoorde en veilige zorg. De zorg wordt afgestemd op de wensen en verwachtingen van onze cliënten en relaties. De cliënt ontvangt zorgverlening volgens de professionele standaarden en wettelijke vereisten, en conform de afspraken die binnen de organisaties zijn gemaakt.
Verbeter- en aanspreekcultuur
Binnen de organisatie gaan we uit van een verbetercultuur. Een verbetercultuur wordt bereikt door onder andere zelf interne audits uit te voeren, stimuleren van het registeren van meldingen en gezamenlijk incidenten te analyseren. Door elkaar op een respectvolle manier aan te spreken creëren we een open cultuur en zijn we bereid om van elkaar te leren.
Voortdurend wordt er nagegaan wat nog verbeterd kan worden. Het kwaliteitsbeleid wordt uitgevoerd door:
- voortdurende aandacht voor cliëntgericht denken en handelen.
- het op peil houden van de kennis en motivatie van medewerkers door overleg, opleiding en training.
- het onderhouden van het kwaliteitsmanagementsysteem conform de door ISO gestelde eisen en geldende wet- en regelgeving.
- implementatie van op kwaliteitsverbetering gerichte instrumenten.
De directie beoordeelt de werking van het kwaliteitsmanagementsysteem en stelt op basis daarvan zo nodig haar (kwaliteits)beleid bij.
Tevens zorgt het kwaliteitsteam ervoor dat de werking en samenhang van het kwaliteitsmanagementsysteem behouden blijven, wanneer zich omstandigheden voordoen, die de werking van het kwaliteitsmanagementsysteem beïnvloeden, zoals bijvoorbeeld verhuizing, fusie, verbouwing, tijdelijke uitbesteding en dergelijke.